dinsdag 12 augustus 2014

Nieuw responsive design Digitale Checklisten

Digitale Checklisten lanceert nieuwe beta

Digitale Checklisten krijgt een volledige make-over met een nieuw ontwerp en een aantal handige nieuwe functionaliteiten. Centraal in de nieuwe versie staat het responsive design waardoor Digitale Checklisten op ieder scherm automatisch de beste weergave van dossiers en checklisten toont.


Voorbeeld van het nieuwe responsive design.
De nieuwe versie van Digitale Checklisten staat op de beta-server en de aankomende weken rolt Digitale Checklisten de volledig vernieuwde software uit over alle gebruikers. De meest in het oog springende wijziging is het nieuwe design van Oliver Lukman. Voor Digitale Checklisten bekeek de ervaren webdesigner de 'logica' van de dossiers, de checklisten en het dashboard. Met het nieuwe ontwerp zorgde Lukman enerzijds voor een vereenvoudiging van de applicatie en anderzijds voor een volledig responsive design. Het resultaat is een gebruiksvriendelijk design dat de gebruiker op ieder apparaat de meest geschikte weergave van een dossier of checklist toont.

Johnny Eradus, mede-eigenaar van Digitale Checklisten en eind-verantwoordelijke voor de software-ontwikkeling, geeft aan dat het nieuwe responsive design noodzakelijk was omdat praktisch alle gebruikers op verschillende apparaten inloggen in Digitale Checklisten. "Op locatie werken de meeste gebruikers met tablets en een enkeling met een smartphone. Op kantoor of thuis loggen gebruikers meestal in via een laptop of een desktop", zegt Eradus. "Daarom was het responsive maken van het design voor ons direct duidelijk", legt Eradus de keuze uit. "Je wilt als gebruiker gewoon op ieder scherm de beste weergave en dat is precies wat responsive design inhoudt."

Pagina's laden sneller
Op de vraag wat hij zelf de mooiste verbetering van de nieuwe release vindt geeft Eradus aan: "Ik denk vooral de snelheid van de app. Doordat alles nu via de API gaat krijgt de server kleinere verzoeken en posts. Dat zou veel moeten helpen met de snelheid over 3- en 4G-netwerken".

Als verantwoordelijke voor implementaties van de software bij klanten staat mede-eigenaar Eddy Steenmeijer dagelijks in contact met gebruikers van Digitale Checklisten. "Vanaf het begin staat voor onze gebruikers de eenvoud van de applicatie voorop", vat Steenmeijer de meest gehoorde feedback van gebruikers samen. Steenmeijer kan dan ook geen groter compliment krijgen dan het regelmatig opgemerkte 'het doet het gewoon'. "Onze gebruikers zijn professionals die een instrument willen dat hen ondersteunt bij de dagelijkse werkzaamheden. Het laatste wat je in zo'n geval wilt is een onnodig complexe applicatie", geeft de oud-toezichthouder en -bedrijfsadviseur aan. Digitale Checklisten ontwikkelt de webbased applicatie constant door en heeft daarbij veel aandacht voor de wensen en idee├źn van de gebruikers. "Ik schat dat gebruikers gemiddeld 80% van de nieuwe functionaliteiten aanleveren", aldus Steenmeijer. "Na een vrij explosieve groei van Digitale Checklisten en een toenemend aantal functionaliteiten brengt het nieuwe design weer de eenvoud die gebruikers van Digitale Checklisten verwachten", sluit Steenmeijer af.


Zoeken en toevoegen van een nieuwe categorie.
Compliance-manager Mandy Bogaart verwacht veel positieve reacties op het nieuwe design. "Veel gebruikers controleren met Digitale Checklisten of een activiteit voldoet aan ingewikkelde regelgeving zoals bouw-, milieu- of arboregels" legt Bogaart uit. "Een functionaliteit die gebruikers daarbij ondersteunt is het toevoegen van een categorie vragen aan een bestaande checklist. Deze functionaliteit beperkt het aantal standaardvragen in een checklist en laat de gebruiker zelf bepalen of er aanvullingen nodig zijn.". Bogaart noemt de nieuwe zoekfunctie bij het toevoegen van nieuwe categorie├źn als een goede aanvulling op de gebruiksvriendelijkheid van Digitale Checklisten. "Ik spreek vaak gebruikers en veel van hen zaten echt op deze mogelijkheid te wachten. Zij zullen net als ik verrast zijn hoe makkelijk het in de nieuwe versie werkt.", aldus Bogaart.



Toen de omvang van de nieuwe release duidelijk werd besloot Digitale Checklisten om de software opnieuw te lanceren. Digitale Checklisten vroeg social media-specialist Roy Bogaart een campagne rondom de nieuwe release samen te stellen. "Het belangrijkste is dat de honderden gebruikers zonder problemen overstappen op de nieuwe versie", legt Roy Bogaart uit. Hij is vooral zeer te spreken over de nieuwe video-kanalen van Digitale Checklisten op YouTube en Vimeo. "Je ziet echt dat Digitale Checklisten investeert in gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid. Op dit moment maken we bijvoorbeeld zogenaamde How to-filmpjes van iedere functionaliteit van Digitale Checklisten. Ieder filmpje legt in een minuut uit hoe een specifieke functie werkt, zoals het aanmaken van een checklist".



Een voorbeeld van een How to-filmpje.


Bogaart legt enthousiast uit hoe deze nieuwe digitale instructies vorm krijgen. "We maken 3 series. Een serie voor gebruikers, een serie voor beheerders en een serie voor managers. Iedere serie krijgt een eigen pagina met alle betreffende video's. Het geheel vormt een grote online handleiding die eenvoudig is te googlen", aldus de social media-specialist. "Gewoon google vragen 'Hoe maak ik een dossier aan in Digitale Checklisten?' en je vindt direct het juiste filmpje", sluit Bogaart af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten